← Översikt
Beredskapschef till Borås Stad med placering på Servicekontoret, Servicekontoret logo

Beredskapschef till Borås Stad med placering på Servicekontoret, Servicekontoret

Din nästa arbetsplats

Avdelningen Entreprenad är Borås Stads interna resurs inom mark- och anläggningsuppdrag samt drift och underhåll av stadens fastigheter och grönytor. På avdelningen arbetar ca 200 personer och avdelningen består av fem arbetschefsområden som levererar tjänster till Borås Stads förvaltningar och bolag. I avdelningen ingår dessutom administration för avdelningens ekonomi. Vi söker nu en operativ arbetschef med samordningsansvar för beredskap och extraordinära händelser, Beredskapschefen med samordningsansvar för beredskap och insats är organisatorisk placerad direkt under avdelningschef på Entreprenadavdelningen.


Din anställning

Anställningsform: Tillsvidare på heltid. Tillträde enligt överenskommelse. Beredskapstjänstgöring ingår i tjänsten.


Dina arbetsuppgifter

Som Beredskapschef leder du arbetet inom aktuellt arbetsområde på förvaltningen. Du kommer i din roll att ha samordningsansvaret för vår förvaltningsövergripande beredskapsorganisation, det extraordinära händelsearbetet samt för att utveckla säkerhet- kris- och trygghetsfrågor. Du bistår eller leder förvaltningens verksamheter operativt vid samhällsstörningar och extraordinära händelser. I din roll driver du arbetet med att utarbeta, uppdatera och implementera styrdokument gällande kris- och säkerhetsplaner och du ansvarar för våra övergripande risk-och sårbarhetsanalyser. Du ansvarar för genomförande av utbildningar och övningar samt utveckling och utvärdering av förvaltningens operativa samt strategiska krisorganisation. Som beredskapschef med samordningsansvar Beredskap och Insats har du ansvaret för förvaltningens utveckling mot/inom civilförsvaret samt civilsamhället. Du kommer omvandla och anpassa kommunövergripande planer och riktlinjer till praktisk genomförbarhet.

Utvecklingen av förvaltningens förmågor före, under och efter en händelse som betraktas som extraordinär eller som samhällsstörning sker främst i samarbete med förvaltningens ledningsgrupp och CKS (Centrum för Kunskap och Säkerhet). Tillsammans med förvaltningschef och avdelningschefen för Entreprenad utvecklar du förvaltningens förmågor, för att vara koncernens operativa tekniska enhet vid samhällsstörningar och extra ordinära händelser i linje med uppdragen som finns i nämndens reglemente. Du har ansvar för budget, resultat, arbetsmiljö och personal inom ditt arbetstsområde. Du kommer ta fram förvaltningsspecifika analyser, handlingsplaner och beslutsunderlag inom beredskap- och säkerhetsområdet.

I rollen ingår även att du skapar, upprätthåller och utvecklar nätverk mot lokala, regionala och nationella kontakter i samråd med CKS. Du samverkar med andra förvaltningar och bolag inom kommunkoncernen och med myndigheter. Du ingår i förvaltningens krisledningsstab och ger vid behov stöd till kommunens övriga krisledningsorganisation. Du driver och utvecklar arbetet med kontinuitetsplanering/hantering liksom civil beredskap.


Du som söker

Vi söker dig som har akademisk examen alternativt yrkesutbildning inom säkerhet, risk och krishantering, alternativt motsvarande utbildning i kombination med yrkeserfarenhet som är relevant för befattningen. Vi ser att du har minst tre års dokumenterad ledarerfarenhet, med ansvar över verksamhet, personal och budget, ser vi som en självklarhet för att lyckas i rollen och vi ser det som meriterande att du har erfarenhet inom kommunal teknisk förvaltning, Erfarenhet av att operativt leda vid samhällsstörningar och extraordinära händelser är starkt meriterande.
B-körkort är ett krav för tjänsten.

Du har lätt för att skapa överblick, är driven och bekväm med att fatta beslut. Din nya roll innebär samarbete både internt och externt vilket kräver att du är utåtriktad och självständig och har lätt för att få kontakt med människor. Du är positiv och trygg i ditt ledarskap och utvecklar din verksamhet genom delaktighet och samverkan. Du uttrycker dig väl, både i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Tjänsten är säkerhetsklassad, vilket innebär att vi kommer att genomföra en registerkontroll och säkerhetsprövning med inplacering i säkerhetsklass för den person vi ämnar anställa. Kontrollen och prövningen sker enligt säkerhetsskyddslagen (1996:627) före anställning. Svenskt medborgarskap är en förutsättning för tillträde till säkerhetsklassad befattning.


Vill du veta mer?

Kontakta nedanstående personer om du vill veta mer om ditt nya jobb:

Kenneth Lundkvist, förvaltningschef
Telefon: 033-35 79 32

Martin Dahl, avdelningschef
Telefon: 033-35 75 04

Daniel Cavrak, facklig företrädare för vision
Telefon: 033-35 53 32

Peter Glader, facklig företrädare för ledarna
Telefon: 0708-85 98 88

I Borås Stad arbetar vi aktivt för att skapa hälsofrämjande arbetsplatser med en god arbetsmiljö, vi erbjuder olika former av förmåner, t.ex. friskvård.

Välkommen med din ansökan!


Ansökan

Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.


Sista ansökningsdag

Vi vill ha din ansökan senast 2023-08-06.

I Borås Stad är olikheter en tillgång och mångfald en styrka. Här finns möjligheter för dig som vill skapa, förändra och utvecklas. Vi arbetar för att förbättra vardagen och göra skillnad tillsammans. Boråsarna är alltid i fokus, så enkelt är det.

Företag

Borås Stad

Placering

Västra Götalands län, Borås

Bransch

Ledning/Chefer

Anställningsform

Tillsvidare

Sista ansökningsdag

6 augusti 2023

Kontaktinformation

Kenneth Lundkvist, förvaltningschef

033-35 79 32Hemsida

Vi undanber oss all kontakt från telefonsäljare.

Dela